Hoe en wanneer rolde onze Bristol-Lodekka van de productieband?

De Engelse Dubbeldekker bus deed al in de jaren ’50 zijn intrede in Engeland.  Bij het horen van een rode Engelse Dubbeldekker denkt iedereen aan de Londense dubbeldekkers. Er waren toendertijd bussen voor het verkeer in London (die ook wel “high bridge” bussen, voor hogere viaducten, genoemd werden) en bussen voor verkeer buiten Londen (die noemde men “low-bridge” bussen, oftewel geschikt voor lage viaducten). Op onze geschiedenis pagina lees je er alles over.

 

WIST U DAT:  De Bristol ‘Lodekka’ een verbastering is van ‘low-decker’?

 

Bij het horen van de term “Engelse Dubbeldeks bus” denken heel veel mensen dus automatisch aan een London Bus.  In London reed een specifiek model bus (de AEC Routemaster), maar gek genoeg was een andere rode dubbeldekker  juist veel meer gezien in Engeland. Het merk  Bristol bouwde een dubbeldekker van het “low bridge” model. De Londense dubbeldeks bus was een hoge bus (4.36 mtr) en kon dus alleen onder hoge viaducten door.  Op het Engelse platteland waren ook veel lagere viaducten en was een lagere dubbeldeks bus nodig.  Het bedrijf Bristol bouwde hierop een lagere bus, oftewel een “low bridge” bus.  Men noemde deze bus ook wel de “low decker”, en in de volksmond werd dit al snel de “Lodekka”.  Vandaar de naam van de bus:  Bristol Lodekka.

bristol lodekka bus

Over de Bristol-Lodekka:

De Bristol Lodekka bus werd bijna 20 jaar gebouwd (1949 – 1968), en onze bus behoort tot het laatste FLF model dat gebouwd werd.  Het exacte type van onze Bristol Lodekka bus is een FLF6G:

  • FLF: Flat-floor, Long, Forward entrance. Dit staat voor een lage vloer, lange bus versie met de entree deur aan de linker voorzijde van de bus
  • 6G: Dit betrft de motor uitvoering: een Gardner 6LW of 6LX engine (in ons geval met de 6LW dieselmotor). Dit is een motor die het best te vergelijken is met een scheepsmotor.  Een zes-in-lijn dieselmotor, lange slag, inhoud 8.370cc met 102 pk.
  • Opbouw: ECW 14369 Series 2
  • Configuratie: H38/32F
  • Productiedatum: onze bus rolde op 30 juni 1964 van de band
  • Kenteken: het Engelse kenteken was AAG119B. Deze bus werd in 1x geleverd in een batch van 6 bussen tegelijk (kenteken AAG118B tot en met AAG123B)

De eerste jaren van onze Bristol Lodekka: inzet als lijndienst dubbeldekker in Engeland

Onze Bristol Lodekka rolde op 30 juni 1964 van de band, en werd geleverd aan Western S.M.T. Company Ltd (voluit Western Scottish Motor Traction Co. Limited). Dit bedrijf was een busmaatschappij in zuid-west Schotland, en het bedrijf werd in  1985 verkocht aan Western Scottish, de voorloper van het huidige Stagecoach West Scotland. Dit bedrijf bestaat dus nog steeds, alleen rijdt het niet meer met Engelse Dubbeldekkers 🙂

Western SMT verzorgde het openbaar vervoer vanuit diverse Schotse steden, zoals Ayr, Cumnock, Dumfries, Lockerbie, Carlisle, Greenock, Inchinnan, Johnstone, Kilmarnock, Thornliebank, Paisley, Port Ellen, Rothesay, Stranraer en Wigtown. Onze bus heeft dus jarenlang dienst gedaan als openbaar vervoer bus in / tussen deze steden in Schotland.

bristol lodekka bus

De kleuren van de Western SMT bussen waren een warme, ietwat donkerrode kleur, met over de lengte van de bus twee crème kleurige stroken. Op onderstaande foto is de broer van onze bus te zien (het kenteken van onze bus was AAG119B, op de foto zie je kenteken AAG122B). Onze bus deed dienst als lijnbus tot juni 1978. Waarschijnlijk reed de bus in die 14 jaren als lijnbus ruim 400.000 mijlen!

Verkocht aan een Nederlander

Nadat de bus in 1978 uit de roulatie werd genomen (hij had toen 14 jaren als lijndienst gereden) werd hij via een dealer (Ensign, Grays) verkocht aan een Nederlander.  De bus is in augustus 1978 naar Nederland gekomen via een persoon uit Hoofddorp. Onderstaande foto toont de bus direct na aankomst in Nederland, maar nog met de oude Engelse kentekenplaten (AAG119B). Naar ons weten is deze foto gemaakt in Oegstgeest, maar als iemand weet waar deze foto exact genomen is, dan horen we het graag! Na de technische keuring ontving onze Bristol bus op 16 maart 1979 zijn nieuwe Nederlandse kenteken:  03-MB-85.

 

WIST U DAT:  Onze Dubbeldekker bus 14 jaren dienst heeft gedaan als lijndienst in Schotland?

bristol-lodekka-bus

Bristol Lodekka: ingezet als reisbus

Waar onze Lodekka jarenlang als lijndienst zijn werk had gedaan, ‘promoveerde’ hij in Nederland tot reisbus.  Niet voor lange afstanden, maar als promotiebus voor het aanbieden van mooie verre reizen. Er was toen natuurlijk nog geen internet 🙂 en opvallen deed je zeker met zo’n mooie bus!  De bus werd verkocht aan het bedrijf NBBS Reizen uit Leiden (zie ook https://www.nbbs.nl/).

De bus werd hiervoor volledig omgebouwd, en dit gebeurde……  in Engeland!  De dubbeldekker ging terug naar Engeland en werd volledig omgebouwd tot promotievoertuig en in de kleur blauw met crème geel dak gespoten. Het originele interieur werd verwijderd (helaas dus verloren gegaan) en er zijn tafels in geplaatst. Ook kreeg de bus op de bovenverdieping uitklapbare ramen die gebruikt konden worden op evenementen als jurywagen. Ook is de bus gebruikt als rijdende reiswinkel voor de noordelijke provincies waar NBBS geen vestigingen had.  Zie onderstaande foto van onze bus, na de metamorfose (let op het nieuwe kenteken!). Hoe lang de bus als “reisbus” heeft gediend, is niet exact bekend.

bristol-lodekka-bus

De dubbeldekker in verval, opknappen en een nieuw leven

Na een werkzame periode als reisbus, is onze Dubbeldekker letterlijk en figuurlijk in verval geraakt.  Er werd niet meer naar omgekeken, slachtoffer van vandalisme, ‘graffitikunst’ en ingegooide ruiten. Bekijk onderstaande foto en het is bijna ondenkbaar dat dit onze mooie bus is…  Wanneer je goed kijkt, kun je de letters “Reiswinkel” nog op de voorzijde van de bus herkennen.

bristol-lodekka-bus

Er is altijd licht aan het einde van de tunnel!  De bus werd in 1990 namelijk gekocht door dhr. Peter van der Merwe uit Dordrecht, en hij maakte de bus weer als nieuw.  Niet alleen het exterieur van de bus werd aangepakt (denk aan nieuwe ruiten waar nodig, nieuw gespoten, nieuwe gele strepen in zijn bedrijfskleur) maar ook het interieur werd vernieuwd.  Met het ombouwen van de bus naar “reisbus”, was het originele interieur verloren gegaan.  Uit een andere Bristol Lodekka werd een interieur genomen, nieuw gestoffeerd en in de bus geplaatst. Dit interieur zat nog in de bus toen wij de bus verkregen in 2016 (26 jaren dus!).

WIST U DAT: Onze Dubbeldekker hier de bijnaam “Bud” kreeg?

 

bristol-lodekka-bus
bristol-lodekka-bus

Trouwen, trouwen en feesten!

Intussen is de bus van 1964 tot 1978 (14jr) als lijndienst ingezet, van 1979 – 1990 (11jr) als reisbus, en van 1990 – 2007 (17jr) als Engelse Dubbeldekker busverhuur. Het voelt weer tijd voor een nieuw hoofdstuk, en die komt wanneer de bus wordt verkocht aan Koetserij Bijker uit Dordrecht in 2007.  Dit bedrijf verzorgde veel trouwvervoer, en daar deed onze bus graag aan mee. Hoe leuk is het om met 50 daggasten mee te rijden van stadhuis naar trouwlocatie naar feestlocatie?  Dat is pas vervoer “op niveau”!

bristol-lodekka-bus
Bijker neemt de bus over en is de komende 9 jaren eigenaar van de 03-MB-85. Leuk detail:  zoek de website van Bijker op, en je ziet direct een foto met onze bus (die dus niet meer zijn eigendom is)! Een selectie van leuke foto’s uit die periode:
bristol-lodekka-bus

Nieuwe regels voor oldtimer Dubbeldekker bussen

In 2016 werd deze fraaie 64’er Bristol Lodekka Dubbeldekker ons eigendom. De bus stond intussen al 1,5 jaren stil wegens het niet meer voldoen aan de nieuwe bus eisen en APK voorwaarden.  Alle Engelse dubbeldekker bussen moesten in 2015 namelijk aangepast zijn aan de nieuwe bus eisen.  Zonde van onze bus en wij zagen het als onze taak om de bus weer helemaal up-to-date te maken. De bus werd naar onze opslag in Overijssel gehaald en daar begon het vele harde werk.  We zouden het goed gaan doen, volgens alle nieuwe eisen.  Hieronder een foto van de bus toen wij hem kochten (mooi glimmend maar onderhuids was er heel veel mis!)

Een oldtimer auto hoeft niet te voldoen aan alle eisen van een moderne auto. Zo is het ook altijd met oldtimer bussen gegaan:  deze werden minder streng gekeurd dan moderne bussen.  In 2009 kondigde de RDW aan dat oldtimer bussen (en dus ook de Engelse Dubbeldekker bussen) even streng gekeurd zouden gaan worden als elke andere bus. Dat betekent dat de lijst aan eisen een stuk langer zou worden, en de keuring strenger.  Dat begrijpen wij, want veiligheid hoort voorop te staan!

 

WIST U DAT: Onze Engelse dubbeldekker bus net zo streng wordt gekeurd als een nieuwe touringcar bus?

 

Uiteraard was er een overgangsregeling tot 2015, en daarna moeten alle oldtimer bussen aan de huidige eisen voldoen.  Dit betekende voor ons:

  • Minimaal 2 grote doorgangen om veilig van boven naar beneden te kunnen lopen. Dat mag een grote trap met nooduitgang(noodtrap) zijn, of (nog beter) twee ruimte trappen in de bus zelf. Wij plaatsten een volledige nieuwe trap in onze bus, en samen met de reeds bestaande trap, beschikken wij dus over 2 trappen in onze Lodekka bus.
  • Degelijke nooduitgangen en dakluiken in de bus. Moderne touringcars beschikken over dakluiken als nooduitgang, maar oude bussen niet. Wij plaatsten 2 dakluiken en maakten de andere nooduitgangen conform de nieuwe regels en afmetingen incl. Noodhamers.  Uiteraard zijn aan boord ook een EHBO setje en 2 brandblussers aanwezig.
bristol-lodekka-bus
bristol-lodekka-bus
  • Volledige nieuwe inrichting volgens de eisen. De oude bankjes waren aan een opknapbeurt toe, maar al doende hebben we besloten deze toch geheel vervangen voor nieuwe zittingen met een nieuw lederen interieur.  De mensen in onze bus zitten gezellig tegenover elkaar, in plaats van achter elkaar.  Dit vergt een speciale opstelling, zodat mensen veilig in onze bus kunnen zitten, ook bij een noodstop (gordels hoeven niet in onze bus). Met speciale tussenschotten “compartimenteren”  wij de zitplaatsen, en kun je niet naar voren schuiven.  Dit hebben we zowel boven als beneden doorgevoerd.
  • Als laatste moet de bus APK gekeurd worden volgens officiële bus keuringseisen. Dat betekent dat de bus technisch net zo goed is als elke andere bus op de weg. Dit was misschien wel het meeste werk, want 52 jaren rijden met een bus heeft toch zijn tol op het chassis. Alle remmen zijn nagekeken, vervangen, opgesteld en afgesteld. Het gehele chassis is nagelopen, verstevigd of vervangen voor nieuw (waar nodig). De technische staat is nu helemaal top, en de bus is dan ook zonder opmerkingen (behalve complimenten 😉 door de RDW gekeurd!
bristol-lodekka-bus
bristol-lodekka-bus
  • En als laatste: het comfortabel en mooi maken van onze bus is geen RDW eis, maar wel onze voorwaarde voor een fraai programma. Naast alle bovenstaande wijzigingen, is de bus geheel klaargemaakt voor gezellige avonden.  Alle oude TL verlichting in de bus is verwijderd, en vervangen voor zuinige, duurzame RGB LED verlichting.  In de bus zijn twee koelkasten ingebouwd die onze gasten kunnen voorzien van gekoelde drankjes.  Een dijk van een geluidssysteem zorgt voor topklasse muziek, met smartphone aansluiting. En op markante plekken in de bus is Engelse wand versiering aangebracht, met natuurlijk een Engelse telefooncel, de Big Ben, Towerbridge en natuurlijk een Bristol Lodekka afbeelding!
  • Niet onbelangrijk: om alles goed te laten functioneren, is in de bus een 12 volt, 24 volt en 230 volt systeem ingebouwd.

Denk je aan het huren van een Engelse dubbeldeksbus, dan verwacht je niet dat er zoveel bij komt kijken. En onze bus is helemaal volgens de eisen!

  • En uiteraard is de bus voorzien van een nieuwe lak: de gele strepen op de buitenzijde zijn vervangen voor de originele crème strepen waarmee de bus jarenlang rondreed als Western SMT bus. Lelijke platen op de bus zijn vervangen of gerepareerd.  Het gehele interieur van de bus werd vervangen van Engels groen naar de oude, originele rode kleur.  De bus kan er weer helemaal tegenaan, en hoe!
bristol-lodekka-bus
Tijdens de RDW keuring vroegen wij de keurmeesters hoeveel Engelse dubbeldekkers in Nederland rondrijden.  Op papier zouden 100 tot 200 bussen aangemeld zijn geweest, die allemaal omgebouwd zouden moeten worden. Het gegeven dat de gehele Nederlandse RDW nog maar 20 van deze bussen is tegenkomen, geeft al aan dat veel bussen niet (meer) aangepast worden.  Ze staan ergens in een schuur, of worden misschien wel omgebouwd tot foodtruck, of verkocht naar het buitenland.

Onze Bristol-Lodeakka: aan de slag als Dubbeldekker diner

In de winter van 2016 / 2017 werd onze bus geheel verbouwd, en op 16 maart 2017 ontvingen wij de goedkeuring van het RDW.  Ook alle vergunningen voor personenvervoer zijn bij ons aanwezig, en hierdoor zijn alle soorten ritten met onze Engelse Dubbeldekker mogelijk.  Bijzonder vervoer, een bedrijfsuitje of trouwvervoer?  Denk aan onze mooie bus!

bristol-lodekka-bus

Onze Engelse Dubbeldekker bus bij City Skydive in Utrecht

Maar iets unieks bedenken is onze passie, en daarmee ontstond het Dubbeldekker Diner.  Samen lekker dineren met collega’s, maar geen zorgen hoeven te maken over de BOB.  Eenvoudigweg opgehaald worden bij uw eigen bedrijf, en daar ook weer eindigen.  En tussentijds genieten van eten, drinken en gezelligheid.  Het is zo simpel, en juist daarom zo leuk!  Het is namelijk altijd gezellig in deze Dubbeldekker bus!
Double Diner

DOUBLE DINER

De beleving van de Dubbeldekker bus beleven, gecombineerd met lekker eten? stop bij een restaurant alleen voor het hoofdgerecht

Premium Diner

PREMIUM DINER

Bourgondiërs en fijnproevers kiezen voor deze smakelijke optie. Stops bij 3 verschillende restaurants.

SUPREME DINER

Mag het eten wat luxe, laat onze Dubbeldekker bus u langs de beste (Michelin) restaurants touren. Stops bij 3 (Michelin) restaurants

Wilt u graag op een bijzondere culinaire manier dineren met onze Engelse Dubbeldekker Bus?

Direct informatie aanvragen